60 درصد جذب معلمان از مسیر غیر اصلی بوده است
در برنامه پرسشگر مطرح شد؛
کاهش بودجه آموزشوپرورش از 16 درصد درسال 1391 به ۱ / ۱۱ در سال جاری
وزیر اسبق آموزشوپرورش گفت: طی سالهای گذشته از اینکه کیفیت آموزش چه اندازه باشد عبور کرده بودیم و مواظب بودیم که آموزشوپرورش را نفروشند.
برنامه پرسشگر روز جمعه، دوم تیرماه با حضور حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزشوپرورش و رئیس کمیسیون برنامهوبودجه مجلس و همچنین محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پارلمانی ریاست جمهوری اجرا و با عنوان «برنامه هفتم توسعه و نظام آموزشی» به مسائل نظام آموزشی در ایران پرداخت.
در این برنامه، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزشوپرورش و رئیس کمیسیون برنامهوبودجه مجلس و همچنین محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پارلمانی ریاست جمهوری حضور داشتند.
عبدالعالی، مجری برنامه پرسشگر، با بیان اینکه اگر فرزندان مسئولین نیز یکی از دانشآموزانی باشند که در کلاسهای 50 نفره حضور پیدا میکنند یا در مناطق محروم درس میخوانند، حتماً وضعیت آموزشوپرورش در ایران تغییر خواهد کرد، برنامه را آغاز نمود.
این برنامه در ادامه به سخنان رهبری در خصوص اهمیت تقویت مدارس دولتی اشاره کرد و ادامه داد: « نباید در کشور جوری باشد که در کشور وقتی نام مدرسه دولتی به میان میآید، اولین چیزی که در ذهن آدمی نقش ببندند، ضعف مدرسه باشد. فضاهای آموزشی قابلقبول و معلمین و مربیان خوب در آموزشوپرورش باید وجود داشته باشند. وقتی ما به مدرسه دولتی کماعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر بنیه مالی کسی آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه میپردازند ثبتنام کند، پس بنیه علمی هم نخواهد داشت. «این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابلقبول نیست.»
حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزشوپرورش با اشاره به اینکه ما باید سیاستهای کلان تعلیم و تربیت را تعیین کنیم، افزود: مقام معظم رهبری میفرمایند آموزشوپرورش شأن حاکمیت است. اما ما در طول سالهای گذشته فشار آوردهایم که آموزشوپرورش خصوصی باشد.
وی ادامه داد: ما طی سالهای گذشته از اینکه کیفیت آموزش چه اندازه باشد عبور کرده بودیم و مواظب بودیم که آموزشوپرورش را نفروشند. ما مکلفیم برای آحاد ملت ایران مدرسه دولتی داشته باشیم. مشکل برنامه هفتم توسعه این است که حد و حدود خصوصیسازی معلوم نیست. رهبری فرمودند دو چیز را برای آموزشوپرورش نباید حساب کنید: یکی تعداد معلم و دوم هم بودجه. اما این دو هیچکدام در برنامه هفتم نیامده است.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه میانگین نسبت تعداد دانشآموز به هر معلم در دنیا، گفت: این میزان در دنیا 19 است، بنابراین سقف 40 دانشآموز در برنامه هفتم بسیار بالا است. هیچ کجای دنیا آموزشوپرورش را به بخش خصوصی نمیدهند، چرا ما میدهیم؟
حاجی بابایی در ادامه افزود: در برنامه هفتم آورده شده که دولت مکلف است هر ساله 5 درصد ساختار را کاهش دهد. آیا باید مدرسه را نیز کاهش دهد؟ همین مطلب در برنامه ششم آمده اما نوشتیم به استثنای مدرسه. باید متن قانون شفاف باشد که عین آن قوانین شفاف را بتوان اجرا کرد. قانون نباید تفسیرپذیر باشد. رهبری گفتهاند که دانشجویان فرهنگیان باید دو برابر شود. همین میتواند متن قانون باشد.
60 درصد جذب معلمان از مسیر غیر اصلی بوده است
محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، یک فصل از 24 فصل به آموزشوپرورش اختصاص یافته، و در مواد 87 تا 92 به آموزشوپرورش پرداخته شده است. گفت: در برنامه هفتم آمده که مدیران و معلمان باید گواهی صلاحیت حرفهای داشته باشند. تمام دانشآموزان باید در پایان مقطع متوسطه دوم، یک مهارت داشته باشند. در برنامه هفتم بنا بر این است که کلاس بیش از 40 نفر نداشته باشیم. همچنین در سالهای گذشته 60 درصد جذب معلمان از مسیری غیر از مسیر اصلی (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی) بوده است.
وی در ادامه به اصل مدرسه محوری با تأکید بر مدارس دولتی است، گفت: ما باید برخی زیرساختها را تقویت کنیم و دولت خود را مکلف دانسته که در خصوص تقویت زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و افزایش شعب این دانشگاهها اهتمام ورزد. مطلوب و ایده آل این است که همه معلمان از کانال اصلی وارد آموزشوپرورش شوند اما باید دید که آیا دانشگاههای فرهنگیان و تربیت معلم ما میتواند از پس تربیت این تعداد برآید؟ بنابراین تبصرهای نوشته شده که «از بین دانشجویان واجد صلاحیت عمومی و تخصصی سایر دانشگاههای دولتی» میتوان معلم به خدمت گرفت که البته همین افراد نیز باید دورههای دانشجو معلمی را در دانشگاههای فرهنگیان بگذرانند.
حسینی در خصوص نظام رتبهبندی افزود: نظام رتبهبندی فقط مربوط به افزایش درآمد معلمان نیست بلکه از معلمان در خصوص آموزش دانش آموزان انتظار میرود. ما در دوران کرونا با افت تحصیلی دانش آموزان مواجه بودهایم. همینطور در خصوص آزمونهای بینالملی که برگزار شده، در دروس ریاضی و علوم افت کیفیت داشتهایم.
کاهش بودجه آموزشوپرورش از 16 درصد درسال 91 به ۱ / ۱۱ در سال جاری
در ادامه، قاسم احمدی لاشکی، معاون پارلمانی وزیر آموزشوپرورش، از طریق تلفنی در برنامه پرسشگر حضور یافت. وی با اشاره به ماده 91 برنامه هفتم که از آموزشوپرورش بهمثابه «امر ملی» یاد کرده، گفت: دستگاههای اجرایی مکلفاند بر اساس برنامه تقسیم کار ملی و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، به پیشنهاد آموزشوپرورش، نظام شاخصها و استانداردها را آماده کرده و تا 6 ماه ابلاغ کند.
وی افزود: در سال 1391 بودجه آموزشوپرورش بالغ بر 16 درصد بود اما امسال، سهم آموزشوپرورش به 1/11 درصد رسیده است. ما در برنامه ششم توسعه، 3 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به نوسازی مدارس و عدالت آموزشی اختصاص یافته اما متأسفانه جز 115 میلیارد تومان را که گرفتهایم، بقیه وصول نشده و اکنون یک سال و سه ماه از برنامه ششم گذشته است. باید چیزی بنویسیم که عملیاتی بشود. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس مربوط به 1401، بیش از 911 هزار نفر در سنین 6 تا 17 از تحصیل بازماندهاند و 279 هزار نفر هم ترک تحصیل داشتهایم. در این شرایط سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی، به ترتیب رتبههای اول تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ایراداتی که برنامههای پنجساله داشته این بوده که حدود 70 درصد برنامه عملیاتی نمیشده است، گفت: اصل موضوع اجرای سند تحول است و سند تحول، مدرسه محوری را ملاک قرار داده است. در برنامهای که دولت به مجلس داده است، در ماده 90 اصل مدرسه محوری با تأکید بر مدارس دولتی ذکر شده است. مدرسه دولتی نیز مدرسه نمونه دولتی، سمپاد، شاهد، هیئت امنایی و … نیست.
دیدگاهتان را بنویسید