وقتی «شاد» نیست و بچه‌ها شادند!

وقتی «شاد» نیست و بچه‌ها شادند!

نسرین نیک‌نام
خبرنگاران اجتماعی

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پررنگ بودن موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی در کشور و حالا هم ورود سامانه‌های بارشی از شرق و غرب کشور باعث شده که موضوعات و معضلات اجتماعی در کمترین میزان اهمیت و توجه قرار گیرند و نمونه بارز آن تعطیلی مداوم مدارس و تربیت دانش آموزانی است که به گفته خانواده هایشان در کمترین سطح سواد در مقاطع خود قرار دارند، به ویژه دانش آموزان اول ابتدایی که برای یادگیری ابتدایی‌ترین کلمات و حروف با چالش جدی روبرو شده‌اند.

این در حالی است که در روز‌هایی که حتی دانش آموزان پای شبکه مجازی “شاد” هم نشستند یا سرعت اینترنت در کمترین سطح قرار داشت یا خود “شاد” با مشکل فنی درگیر بود و ادامه‌دار بودن این تعطیلی و ساختار بهم ریخته آموزش مجازی یعنی خواندن فاتحه برای آموزش عمومی.

اینطور که آمار‌ها نشان می‌دهد با پایان یافتن چهارمین ماه تحصیلی، کل روز‌هایی که دانش آموزان در مدارس حضور داشتند حدود دو ماه بوده و اگر وزارت پر طمطراق آموزش و پرورش و شخص وزیر که در کلام با تعطیلی‌های پی در پی مخالف است، اما در مقابل رئیس خود و بیان تعطیلی‌ها از زبان ابراهیم رئیسی سکوت می‌کند فکری برای خلاءهای آموزشی که در چند سال اخیر به صورت جدی گریبان ساختار آموزشی کشور را گرفته نکند، باید به جای تدوین برنامه‌های جدید برای توسعه آموزش در کشور به فکر نحوه بازگرداندن دانش آموزان کم سواد به مقاطع پایین‌تر باشد.

والدین چه می‌گویند؟

معترضان اصلی این تعطیلی‌های مداوم، والدین هستند؛ شقایق که مادر دو فرزند کلاس اولی است در گفتگو با دیدار می‌گوید: استمرار این تعطیلی‌ها از یک سو و مشکلات فنی “شاد” و سرعت اینترنت سبب شده که فرزندان ما به درستی حتی حروف الفبا را نیز یاد نگیرند.

او ادامه می‌دهد: شیوه آموزشی کنونی با دوره‌ای که والدین درس می‌خواندند تفاوت زیادی دارد همین موضوع سبب شده که شیوه آموزش والدین با معلمان یکسان نباشد و بچه‌ها دچار سردرگمی شوند.

او معتقد است: آموزش و پرورش هم هیچ برنامه درست و منسجمی برای اجرای یک راهکار بهتر و کارآمدتر ندارد و همه عوامل دست به دست هم می‌دهد که دانش آموزان تربیت شوند که در کمترین سطح سواد قرار دارند.

سمیه، مادر دانش آموز کلاس نهم است که نقد خیلی جدی به ساختار آموزشی کشور دارد و معتقد است: این تعطیلی‌ها غیر از اینکه فاصله دانش آموزان را با مدرسه زیادتر و بچه‌ها را تنبل‌تر کرد هیچ فایده دیگری نداشته است.

او به شیوه برگزاری کلاس‌های آموزشی مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: هنگام صبح فرزند من بیدار می‌شود حاضری می‌زند و دوباره پشت سیستم خوابش می‌برد و من مجبورم کنار او بنشینم تا کلاس تمام شود.

به گفته او، هیچ کجای دنیا با چنین روش‌هایی نمی‌توان انتظار داشت که چند سال دیگر دانش آموزان با سواد و آگاهی وارد سطوح بالاتر آموزشی شوند.

سمیه همزمانی تعطیلات اخیر با امتحانات ترم دانش آموزان را بدترین تصمیم از سوی نهاد‌های تصمیم گیرنده می‌داند و می‌گوید: فرزند من برای امتحان ریاضی سه روز درس خواند و جمعه شب اعلام کردند که فردا (شنبه) مدارس بخاطر مشکل گاز تعطیل هستند و امتحان‌های بعدی هم همین طور شد و حالا همه درسی که خوانده را فراموش کرده است.

او می‌گوید: مدرسه فرزند من سه بار تقویم برگزاری امتحان‌ها را تغییر داد و در نهایت باز هم هیچ امتحانی در زمان تعیین شده برگزار نشد، همین چند روز پیش اعلام کردند که امتحان‌ها به طور کامل تعطیل و کلاس‌ها به صورت جدی از طریق آموزش مجازی برگزار می‌شود، اما این تصمیم هم اجرایی نشد.

سمیه می‌گوید: روز گذشته ساعت دو بعدازظهر پیام دادند که فردا (چهارشنبه) امتحان زبان برگزار می‌شود، ساعت ۱۰ و نیم شب پیام دادند که به دلیل اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، راننده‌های سرویس امکان جا به جایی دانش آموزان را ندارند، بنابراین امتحان برگزار نمی‌شود!

رسول، پدر یک دختر کلاس اولی است، او هم به دیدار می‌گوید: بخاطر ساختار اشتباه و ناکارآمد آموزش و پرورش کشور تصمیم داشتم فرزندم را اصلا به مدرسه نفرستم، اما موفق نشدم و به اجبار در مدرسه ثبت نام‌اش کردم.

او می‌گوید: حالا از ابتدای سال تاکنون حتی یک ماه هم به طور مداوم مدرسه نرفته است و چیزی هم یاد نگرفته و به نظرم بهتر است همان تصمیم (آموزش به صورت خصوصی) را برایش اجرایی کنم، چون این تعطیلی‌های بی حساب و کتاب همچنان ادامه خواهد داشت حتی در سال‌های بعد هم بیشتر خواهد شد.

به باور روان‌شناسان و مشاوران تحصیلی مدارس، افت تحصیلی دانش آموزان زمانی رخ می‌دهد که فاصله بین استعداد‌های بالقوه و بالفعل فرد زیاد شود. در حقیقت نبود ارتباط چهره به چهره بین معلم و دانش آموزان، بیسوادی یا کم سوادی برخی از والدین و ناتوانی آن‌ها در هدایت تحصیلی فرزندان، شاغل بودن بسیاری از مادران، بی توجهی دانش آموزان به آموزش‌های مجازی، کاهش ساعات درسی در بستر فضای مجازی نسبت به زمان حضور در مدارس، فراقت طولانی مدت دانش آموزان در خانه و انجام ندادن تکالیف درسی از جمله دلایل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان در چند سال اخیر است.

متاسفانه بخش عمده‌ای از افت تحصیلی دانش آموزان به ضعف مهارت‌های فردی باز می‌گردد چراکه آنان یاد گرفته‌اند تحت فشار سیستم آموزشی برنامه ریزی کنند و در حقیقت فاقد خود تنظیمی هستند.

ما موافق نیستیم

هر چند که تا به امروز مخالفت جدی از سوی نهاد مسئول یعنی آموزش و پرورش به تداوم تعطیلی‌های مدارس نشده است، اما محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفتگویی با خبرگزاری موج گفته بود که آموزش و پرورش به هیچ عنوان موافق تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش نیست و وزیر نیز صراحتا به این موضوع اشاره کرده است.

او این را هم اضافه کرده بود که تعطیلی مدارس به سیستم آموزشی کشور لطمه وارد می‌کند و قطعا اثرات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت هرچند که با وجود تعطیلی ها، آموزش در فضای غیرحضوری در شبکه شاد ادامه دارد و باید در جهت رفع نواقص موجود الزامات رعایت شود.

همه مخالفت‌های وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن تنها به همین اظهارنظر‌ها خلاصه شده و تا همین امروز که بیش از یک ماه از تعطیلی مستمر مدارس می‌گذرد و این وزارتخانه هیچ تصمیم و ایده‌ای برای جبران این لطمه آموزشی که خود به آن اذعان دارد؛ ندارد!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *