نابرابری، روشنفکران و جامعه ایران

نابرابری، روشنفکران و جامعه ایران

نگاهی متفاوت به کتاب تاریخ مختصر برابری نوشته توماس پیکیتی

 انتشار ترجمه کتاب «تاریخ مختصر برابری» اثر توماس پیکتی بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با دو اقتصاددان؛ حسین راغفر و احمد میدری که با استناد به آموزه‌های این کتاب، تبدیل برابری‌خواهی به یک پروژه ملی را راهی برای خروج کشور از بن‌بست ناامیدی – انفعال می‌دانند.


احمد میدری با اشاره به اهمیت این کتاب در ایران گفت: روشن‌ترین دلیل برای این‌که این کتاب را باید بخوانیم این است که بحث برابری را که به نوعی در ایران فراموش شده است، دوباره در کانون توجه قرار می‌دهد و آن را به نوعی به عنوان بالاترین ارزش هم مطرح می‌کند. خیلی از اموری را که ما تحت عناوین مختلف مطرح می‌کنیم او زیر عنوان نابرابری مطرح می‌کند.


همچنین حسین راغفر درباره ارتباط ایران و محتوای کتاب «تاریخ مختصر برابری» می‌گوید: از منظر ایران، ایده‌های پیکتی برای اصلاح مالکیت و بهبود برابری به نظرم می‌تواند مبنای بحث قرار بگیرد. او نشان داده از ۱۹۱۴ تا ۱۹۸۰، نابرابری چگونه در کشورهای صنعتی کاهش پیدا کرده است. می‌گوید وقتی مالیات از ۳ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت، دولت‌ها توانستند خدمات اجتماعی گسترده‌ای اعم از آموزش و بهداشت و فرصت‌های شغلی برای همه و… ارائه دهند.

لینک فیلم:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *