بیش از پنج میلیون اتباع افغانی در ایران حضور دارند/  بیش از 5 میلیون دانش آموز زیر سقف خطر درس می خوانند

بیش از پنج میلیون اتباع افغانی در ایران حضور دارند/  بیش از 5 میلیون دانش آموز زیر سقف خطر درس می خوانند

در برنامه پرسشگر مطرح شد؛ بیش از پنج میلیون اتباع افغانی در ایران حضور دارند/ بیش از 5 میلیون دانش آموز زیر سقف خطر درس می خوانند رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پروش ما در سال حدود 17 میلیون یورو با برخی قسمتهای وزارت کشور، از نهادهای بین المللی برای آموزش اتباع کمک می گیرد.

 

محمد وحیدی، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

 

محمد وحیدی، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه پرسشگر گفت: با توجه به تغییراتی که در ساختار حاکمیتی افغانستان اتفاق افتاده ،675 هزار دانش آموز ثبت شده در سامانه دانش آموزی داریم که فقط مربوط به اتباع افغان هستند .برخی هم در سیستم ثبت نشده یا اساسًاً ورود به مدرسه نداشته‌اند. آمارهای غیر رسمی نشان میدهد که قریب به 5 میلیون افغان در ایران حضور دارند. ما نزدیکترین کشور به افغانستان و بازترین کشور در ورود هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما هیچ شرط ورودی برای اتباع افغانستانی نگذاشته‌ایم که برای مثال زندگی در ایران به این میزان سرمایه نیاز دارد. این مقوله‌ای است که در کشورهای دیگر رایج است. اگر شرایط خاص کشورهای میزبان به شرایط عادی بدل شد، تداوم این وضعیت را آیا مجموعه بین‌المللی باید بپذیرد یا نپذیرد؟ در کشور هم اکنون 3.5 میلیون دانش آموز زیر سقف خطر درس می خوانند. در لایحه برنامه هفتم در فصل 19، مجموعه دولت یک خط هم راجع به اتباع نیاورده است.

وی با بیان اینکه در مدارس خارج از کشور باید به صورت ارزی هزینه کنیم، گفت: برای این هزینه، باید هماهنگی به سمتی برود که اگر معلم در مدارس خارج از کشور به عنوان کارمند دولت تدریس میکند، مانند کارکنانی که از بخشهای دیگر مأمور می‌شوند حق و حقوق خود را دریافت کند. مصوبه دولت هم در گذشته این بوده که معلمان مانند سایر کارکنان ،30 درصد افزایش حقوق داشته باشند. این مصوبه برای معلمینی که چند سال از خارج از کشور بازگشته‌اند، هنوز اجرایی نشده است.

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش

 
 
 

خدمات دانش آموزان ایرانی و اتباع یکسان است و میان آنها هیچ تبعیضی قائل نشده‌ایم

در ادامه این برنامه مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، 

با بیان اینکه اخیراً برنامهای راهبردی برای همه اتباع خارجی( در حوزه دانش آموزی) در ایران تألیف شد، گفت: این سند راهبردی چند اولویت مهم از جمله تکریم اتباع، نخبه پروری اتباع، قانونمند شدن اتباع دارد.

وی ادامه داد: 5 درصد آموزش و پرورش ایران و 22 هزار کلاس ما در اختیار دانش آموزان اتباع است. در سال 335 میلیون دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان برای همه ی دانش آموزان اتباع هزینه می‌کنیم. که سرانه به ازای هر دانش آموز ،527 دلار معادل 15 میلیون تومان است.

وی افزود: این درحالی است که کشور همسایه ترکیه به اتحادیه اروپا گفته است که اگر سالانه دو میلیارد یورو به نپردازد، مرزها را باز میگذارم تا پناهجویان سوری به اروپا بیایند. این در حالی است که آموزش و پروش ما در سال حدود 17 میلیون یورو با برخی قسمتهای وزارت کشور، از نهادهای بین المللی برای آموزش اتباع کمک میگیرد. در حالی که آن هزینه 335 میلیون دلار همه روی دوش ما افتاده است.

فیاضی گفت: خدمات دانش آموزان ایرانی و اتباع یکسان است و میان آنها هیچ تبعیضی قائل نشده‌ایم. نهادهای بین‌المللی از ابتدای انقلاب تا کنون ،88 مدرسه ساخته‌اند که علاوه بر این تعداد ،23 مورد دیگر نیز در حال ساخت است و مجموع آنها به 111 مدرسه میرسد. تا سال 1400، 150 میلیارد تومان از نهادهای بین المللی کمک گرفته شده بود. و طی این دو سال اخیر، ما جمعًاً توانسته‌ایم هزار میلیارد تومان کمک دریافت کنیم که از این مبلغ ،600 میلیارد تومان وصول شده است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: در داخل ایران ،11 مدرسه بین‌الملل داریم که اکثراً غیردولتی‌اند. در خارج از کشور، جمعاً 75 مدرسه در 35 کشور داریم که دولتی، غیردولتی و از راه دورند .)58 مدرسه دولتی‌اند.( در هشت سال پیش از ما ،49 درصد دانش‌آموزان این مدارس کاهش داشته و 33 مدرسه هم تعطیل شده است. دانش آموزان این مدارس، فرزندان کارگزاران مأمور ایرانی ،فرزندان شبکه جهانی ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان ایران دوستانِ غیرایرانی است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *