۴۰ هزار نفر از تعداد کل بازماندگان از تحصیل کم شد/ ایجاد گروه‌های جهادی در همه مدارس در دستور کار است

۴۰ هزار نفر از تعداد کل بازماندگان از تحصیل کم شد/ ایجاد گروه‌های جهادی در همه مدارس در دستور کار است

  مقام  مسئول در قرارگاه عدالت تربیتی در گفت‌وگو با ایلنا :
 در حال حاضر در کشور ۷۶۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم که در واقع رقم قبلی ۸۱۱ هزار نفر بود و با فعالیت‌هایی ابتدایی تعداد آن‌ها را از ۸۱۱ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر رساندیم و امروز توانسته‌ایم حدود ۴۰ هزار نفر از تعداد بازماندگان از تحصیل کم کنیم.
TRANSLATE with
COPY THE URL BELOW
Back

EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE

“>

Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal

 

«داوود روستایی» جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی کشور در خصوص دستاوردهای این قرارگاه در حدود یک سال فعالیت به خبرنگار ایلنا گفت: قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، قرارگاهی جهادی  و فرامعاونتی و فرا سازمانی زیر نظر وزیر آموزش و پرورش است و به این دلیل فراسازمانی است که نقش تسهیلگر و تنظیم‌گر برنامه‌های عدالت را در تمام معاونت‌ها دنبال می‌کند.

روستایی تصریح کرد:‌ به عنوان مثال در مقاطع ابتدایی و متوسطه ما به دنبال ارتقای کیفیت مدارس دولتی و مدارس مناطق مرزی، عشایری و روستایی هستیم و اگر این کیفیت افزایش یابد و دانش آموزان از معلم و محتوای با کیفیت در مناطق مرزی و عشایری برخوردار شود، عدالت برقرار شده است. قرارگاه عدالت تربیتی یک قرارگاه اجرایی نیست بلکه قرارگاهی رصدگر و تنظیم‌گر است که تمامی برنامه‌های معاونت‌ها و سازمان‌های دیگر را تنظیم می‌کند. اگر این سازمان‌ها و معاونت‌ها در ذیل عدالت تربیتی باشند، قرارگاه آنها را تقویت و تشویق می‌کند و اگر اینطور نبود، مسیر آن‌ها را به سمت عدالت تغییر می‌دهد. 

جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی ادامه داد: ما در استان‌ها متناظر با قرارگاه کشوری که هر هفته یکشنبه‌ها به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل می‌شود، در ۳۲ استان قرارگاه استانی و در ۴۵۰ شهرستان قرارگاه شهرستانی تاسیس کرده‌ایم که در حقیقت مسائل آموزش و پرورش و موضوعاتی را که به تنهایی توسط معاونت قابل حل نیست را به شکل گروهی در قالب قرارگاه حل و فصل کنیم. 

او در ادامه در خصوص تبیین اولویت‌بندی‌های فعالیت‌های های قرارگاه عدالت تربیتی تصریح کرد: از اولین فعالیت‌های ما بحث بازماندگان از تحصیل است؛ ما در حال حاضر در کشور ۷۶۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم که در واقع رقم قبلی ۸۱۱ هزار نفر بود و با فعالیت‌هایی ابتدایی تعداد آن‌ها را از ۸۱۱ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر رساندیم و امروز توانسته‌ایم حدود ۴۰ هزار نفر از تعداد بازماندگان از تحصیل کم کنیم. با کمک معاونت ها، دستگاه‌های بیرونی و نهادهای خیری و گروهای جهادی دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شدند و آن‌ها را به مدرسه برگرداندیم. این اتفاق حرکتی گروهی می طلبد و واقعا تحقق آن کار یک نفر و دو نفر نیست. 

او با اشاره به تهیه لوازم التحریر که دانش آموزان بی‌بضاعت باید به آن دسترسی داشته باشند، اظهار کرد: با کمک نهادهای بیرونی و با مشارکت معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و خیریه‌ها و گروه‌های جهادی تحت نظر مجموعه خودمان ۲۰۰ هزار بسته لوازم التحریر رایگان که شامل کیف و دفتر و سایر لوازم التحریر بود بین دانش آموزان بی‌بضاعت توزیع کردیم و ابتدای مهرماه این اقدام به دست بچه‌ها رسیده بود که تحت عنوان پویش همه حاضر انجام شد. شاید این پرسش پیش بیاید که سال قبل نیز لوازم التحریر توزیع شده است و تفاوت کار ما چیست؟ بله درست است که این کار انجام می‌شد، ولی به این صورت بود که یک نفر چند بار بسته دریافت کرده بود و به یک نفر دیگر اصلا بسته‌ای نرسیده بود. قرارگاه عدالت تربیتی اعلام کرد که هر کسی می‌خواهد لوازم التحریر توزیع کند و همینطور گروه‌های جهادی و خیرین از طریق قرارگاه این کار را انجام دهند و ما به آن‌ها می‌گوییم که کجا توزیع داشته‌ایم و کجا لوازم توزیع نشده است ضمن اینکه آموزش و پرورش خودش هم سهمی را در این کار برعهده گرفت. 

روستایی با بیان اینکه یک زمانی گروه‌های جهادی اگر می‌خواستند در آموزش و پرورش فعالیتی کنند با موانع قانونی، عاطفی یا عرفی برخورد می‌کردند، توضیح داد: مثلا مدیر مدرسه تصور می‌کرد اگر گروه جهادی به مدرسه راه پیدا کند، شاید مشکلاتی برایش ایجاد شود لذا ما گروه‌های جهادی را دسته‌بندی کردیم و این گروه‌ها در دسته‌های مختلف مسائل مدرسه را حل می‌کنند. امروز ۸۵۰ گروه جهادی فعال در مناطق محروم خدمت رسانی می‌کنند و با قرارگاه نیز ارتباط نزدیکی دارند. گروه‌های جهادی پشتیبان علمی دانش آموزان هستند که شامل گروه‌های دانش آموزی و طلبگی می‌شود و این افراد به دانش آموزان مناطق کم برخوردار کتاب کمک درسی می‌دهند و در واقع بیش از آنچه در مدرسه باید یادگیری داشته باشند به آن‌ها می‌آموزند تا بتوانند تراز معدل این بچه‌ها را بالا ببرند و استعدادهای برتر این مناطق رشد داده شوند تا در گام‌های بعدی پیشرفت و در دانشگاه به موفقیت برسند. گروه‌های جهادی همچنین کمک‌های مومنانه را نیز به دست دانش آموزان بی‌بضاعت می‌رسانند یعنی با کمک مجموعه‌های بزرگی که در تهران و سایر استان‌ها شناسایی می‌شوند، کمک‌هایی شامل بسته غذایی و پوشاک به این دانش آموزان می‌رسد. 

جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی اضافه کرد: کار دیگری که گروه‌های جهادی انجام می‌دهند، مرمت مدارس است. رنگ کاری، رفع اشکالات جزئی مدارس و… همه توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود. عده‌ای از این گروه‌ها با کمک پول‌هایی که از خیرین دریافت می‌کنند مدارس روستایی یک تا سه کلاسه می‌سازند. گروه‌های جهادی زیادی کارشان مدرسه‌سازی است و مواردی داشته‌ایم که برخی از این جهادگران در این مسیر به شهادت هم رسیده اند. این مدرسه‌سازی در ابعاد روستایی و عشایری جزو ماموریت‌های قرارگاه و گروه‌های جهادی آن است. 

او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که در همه مدارس گروه‌های جهادی ایجاد کنیم. یعنی گروه‌های جهادی در مدارس با یک یا دو معلم و همراهی دانش آموزان شکل بگیرد وهر مدرسه خودش گروهی جهادی داشته باشد که جدا از گروه‌هایی که از بیرون به این مدارس کمک می‌کنند عمل کند. یعنی در مدرسه فرهنگ جهادی شکل بگیرد و شکل گیری این فرهنگ از مهم‌ترین کارهای ماست. 

روستایی در ادامه افزود: می‌خواهیم با کمک مجموعه‌هایی مثل ستاد فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم الانبیا یک بار برای همیشه کمبود کلاس‌های درس را با مدیریتی که قرارگاه به ریاست وزیر آموزش و پرورش برعهده دارد، برطرف کنیم. در حال توافقات بزرگی هم هستیم که وقتی نهایی شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد. با  اشارات دقیق رهبر انقلاب اسلامی و کمک مجلس امیدواریم بتوانیم این اهداف را محقق و مسائل و مشکلات مدارس مناطق دوردست را حل و فصل کنیم. همچنین با کمک معاونت متوسطه آموزش و پرورش می‌خواهیم تا جایی که می‌توانیم هنرستان‌هایی جوار مراکز صنعتی ایجاد کنیم و دانش آموزانی که در این هنرستان‌ها درس می‌خوانند، در کارخانه‌های جوار کارورزی بگذرانند و بعد از آن در همان کارخانه مشغول به کار شوند و این یکی دیگر از اهداف مهم ماست. 

او در خصوص موانع تحقق اهداف این قرارگاه نیز توضیح داد: قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی تقریبا یکساله شده است. در ابتدای امر یکی از مسائلی که ما با آن درگیر بودیم، نبود فرهنگ کار جهادی در ادارات بود؛ به این دلیل که ادارات به شدت سیستمی شده اند، وقتی می‌خواستیم از ادبیات جهادی استفاده کنیم عده‌ای متوجه نمی‌شدند که منظور ما از کار جهادی چیست؟! این مسئله ابتدا کار ما را سخت کرده بود و عده‌ای همان کار عادی شان را به عنوان کار جهادی به ما اعلام می‌کردند و به آن‌ها می‌گفتیم این کارها جهادی نیست. کار جهادی یعنی شناسایی و حل کردن مسئله‌ای که قابل حل به نظر نمی‌رسد. کار جهادی بدون توسل به بودجه‌های دولتی صرف انجام می‌شود البته بودجه دولتی لازم است، اما اگر منتظر بمانیم و بگوییم ما فقط با بودجه آموزش و پرورش همه مشکلات را حل می‌کنیم، این کار خطای استراتژیک است. 

روستایی با بیان اینکه حمایت مجلس و دولت باید پشت قرارگاه و فعالیت‌های جهادی آن باشد، گفت: امروز ما تا ۵۰ درصد مدرسه‌ها را با کمک خیرین می‌سازیم و دولت یعنی وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، آموزش و پرورش استان‌ها و… باید ۵۰ درصد بقیه ساخت مدرسه را هزینه کند. اگر سازمان برنامه ریزی و بودجه برای این ۵۰ درصدی که آموزش و پرورش باید بپردازد به این وزارتخانه عنایت ویژه‌ای داشته باشد، سرعت توسعه و بازسازی و ساخت مراکز آموزشی افزایش می‌یابد. البته در سایر موارد نباید وابسته به دولت بود و اصلا مزه کار جهادی این است که از مردم کمک بگیریم. استراتژی مردمی‌سازی که از راهبردهای اساسی وزیر آموزش و پرورش و دولت مردمی است، بزرگترین راهبرد برای حل مسائل آموزش و پرورش خواهد بود. 

او در ادامه در خصوص بیشترین استان‌هایی که به کمک‌های جهادی قرارگاه نیاز دارند، بیان کرد: در حوزه عدالت تربیتی همه استان‌ها به کیفیت بخشی آموزشی نیازمند هستند. یکی از مواردی که در عدالت تربیتی به آن نیاز داریم این است که عدالت فقط تامین میز و صندلی نیست و رهبری هم تاکید داشته‌اند که مدارس دولتی باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشند و بچه‌ها باید از نصیب برابر آموزشی بهره مند شوند. حتی در استان تهران و حاشیه شهرهای این استان نیازمند کمک هستیم تا کیفیت خدمات مدارس در این مناطق را بالا ببریم، اما در خصوص امکانات فیزیکی و تجهیزات مدارس، در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد معمولا نیازهای بیشتری وجود دارد. البته به شدت روی همین نقاط متمرکز هستیم و به سرعت برنامه‌هایمان را پیش می‌بریم.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *