در شئون آموزش‌وپرورش از یکپارچه‌سازی(فراگیرسازی) آموزش دفاع می‌کنیم

در شئون آموزش‌وپرورش از یکپارچه‌سازی(فراگیرسازی) آموزش دفاع می‌کنیم

طریفی حسینی، معاون وزیر  و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سخنران مراسم اختتامیه دومین همایش مقابله با فقر و نابرابری آموزش بود.

پس از سخنرانی اختتامیه  همایش سرود دانش آموزان دانش آموزان کم توان اجرا شد و آقای یوسف تیموری هنرمند کشورمان از آقای دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نشان سفیر مدرسه سازی رادریافت کردند.
در پایان همایش ، تفاهم نامه همکاری میان آقای ناصر قفلی  رئیس هیئت مدیره  جامعه خیرین مدرسه ساز به نمایندگی از جامعه خیرین مدرسه ساز کشور  و آقای حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی  به نمایندگی از  سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امضا گردید . پیرو این تفاهم نامه مقرر گردید سازمان آموزش و پرورش استثنایی اسامی مدارس نیازمند مناسب سازی  و مقررات اجرای مناسب سازی را تهیه و در اختیار جامعه خیرین قرار داده و جامعه خیرین هم تلاش خواهند  کرد که در مدت یکسال 300 مدرسه عادی را مناسب سازی نمایند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش مهم‌ترین دستاورد یکی دو سال اخیر سازمان را ایجاد یکپارچگی و وحدت و انسجام بین آموزش‌وپرورش استثنایی و عادی برشمرد، وی افزود ما در نظام حکمرانی و ستادی تلاش کردیم که این هماهنگی و وحدت را در تمامی ارکان نظام تعلیم‌وتربیت ایجاد کنیم. وی در ادامه اظهار داشت

از نظر ما دانش‌آموزان یک هویت اختصاصی و جمعی دارند و این هویت ایجاب می‌کند که شرایط آموزش را برای آن‌ها فراهم کنیم. هر 16 میلیون دانش‌آموز استعدادهایی دارند که باید شرایط رشد و شکوفایی آن‌ها فراهم شود. گروهی را هم به‌عنوان دانش‌آموز استثنایی شناسایی کرده‌ایم و نباید به این بچه‌ها برچسب بزنیم. نگاه ما بر این است که دانش آموزان بنابر تفاوت هایی که دارند باید مسیر رشد و حرمت‌شان هموار باشد. بین 10 تا 15 درصد جامعه درگیر معلولیت هستند و اگر در فرایند رشد و پیشرفت این افراد در نظر گرفته نشوند، مسئلۀ فراگیری با خدشه مواجه خواهد شد. همانگونه که برای افراد عادی شرایط آموزش فراهم کرده‌ایم، برای بچه‌های با نیاز ویژه نیز باید این آموزش کیفی در نظر گرفته شود. دو محور مهم، یکی مسیر عدالت و برابر و دیگری، کیفیت آموزشی است. عدالت تربیتی اولین سطح آن به رسمیت شناختن حق بر تربیت است. قانون اساسی حق آموزش را برای همه افراد جامعه تضمین کرده است. سطح دوم ناظر به ایجاد دسترسی همگانی به این حق است و باید شرایط دسترسی فراهم شود. اکنون حدود 1750 مدرسه خاص استثنایی داریم که به دانش‌آموزان استثنایی خدمات می‌دهند. در سطح سوم عدالت تربیتی، توجه به ابعاد و ساحت‌های مختلف تعلیم‌وتربیت مهم است. آیا به مسائل توانبخشی این بچه‌ها توجه داریم یا خیر. در سطح آخر نیز انطباق تربیت با ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی این بچه‌ها مهم است. اقتضای برنامه درسی بچه‌های استثنایی و عادی یکی است. در شئون آموزش‌وپرورش از یکپارچه‌سازی(فراگیرسازی) آموزش دفاع می‌کنیم. معلمان نیز باید توانایی کار با همۀ دانش‌آموزان را داشته باشند. نباید مدارس خاص وجود داشته باشد. بلکه ما نیاز به یک کلاس، به یک معلم خوب و برنامه درسی مناسب نیاز داریم. مدرسه باید به‌صورت جامع ساخته شود و همۀ گروه‌های معلول توانایی استفاده از آن را داشته باشند. یکپارچه‌سازی از ذهن‌ها و نگاه‌ها شروع می‌شود و بعد به سراغ مؤلفه‌های نظام آموزشی برویم. از حدود 40 هزار دانش‌آموز استثنایی، که بهرۀ هوشی عادی دارند و 22 هزار نفر از این دانش‌آموزان با شرایط سخت در مدارس عادی درس می‌خوانند. باید این مدارس عادی مناسب‌سازی شوند. معلم و شرایط کلاس و مدرسه عادی همه باید توانمند شوند. نیازسنجی درست و دقیق را باید از آموزش‌وپرورش استثنایی دریافت کنیم. اکنون به فضای تخصصی توانبخشی و ورزشی نیاز داریم.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *