لزوم انتصاب معلولان در رده های مدیریتی شهرداری

لزوم انتصاب معلولان در رده های مدیریتی شهرداری

 

نشست دبیرخانه فقر آموزشی با موضوع، بررسی راههای  فرهنگ سازی و مناسب سازی فضاهای شهری و مدارس جهت حضور معلولین باحضور علی ربیعی، احمد میدری، رضا بهار نویسنده و خبرنگار، سینا رحیم پور سردبیر روزنامه شرق، افشار و رحمانی از جامعه خیرین کشور، امین شول سردبیر روزنامه پیام ما، اصلانی و قرائتی در موسسه توانبخشی بهشت امام رضا (ع) برگزار شد.

هدف از این جلسه بررسی راههای تسهیل ورود معلولین به اجتماع و مدارس و بسط فرهنگ ارتباط با معلولان بود. در ادامه این نشست از حاظران در جلسه درخواست شد تا پیشنهادات خود را برای مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی وراههای حضور کودکان در مدارس عادی را بیان نمایند.

 

 

لزوم مناسب سازی شهری از درب منازل

رضا بهار نویسنده و مترجم خبر پس از معرفی خود و اشاره به اینکه خودشان و همسرشان از معلولین هستند، برعدم مناسب سازی معابر صحه گذاشت و پیشنهاد اغاز مناسب سازی محله معلولین از درب منزل تا سر کوچه و یا خیابان را ارائه نمود و گفت: قبلا شهرداری این کار را انجام می داد و اکنون صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به عدم وجود فرهنگ مناسب سازی فرهنگی در جامعه گفت: معتقدم که مناسب سازی فرهنگی در اولولیت بیشتری قرار دارد و مسئولین باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند همینطور بخش رسانه ملی برنامه های مناسب تر وتخصصی تری را ارائه کند.

 

 

باید معلولیت را به رسمیت بشناسیم

در ادامه مهاجرانی مدیرعامل موسسه شفا با بیان اینکه باید معلولیت به رسمیت شناخته شود، گفت: گام اول یافتن امار صحیح از تعداد معلولان و نوع معلولیت انهاست بنابراین باید واقعیت مسئله روشن شود.

 

ابعاد بزرگ مسئله مناسب سازی

میناسیان مدیرعامل موسسه رعد نیز ابعاد مسئله مناسب سازی را بزرگ دانست و گفت: فرهنگ سازی باید قبل از مناسب سازی فیزیکی باشد، زمانی در سامانه آکار گزینه « من معلول هستم» وجود داشت که متاسفانه امروزه دیگر وجود ندارد. درهمه دنیا پروتکل ساخت برنامه های تلویزیونی و رسانه ای اعم از ساخت فیلم و مصاحبه و .. ویژه معلولین وجود دارد اما در کشور ما نیست، به همین دلیل در حال تدوین پروتکلهای طرح و نمایش نوع معلولیت در صدا و سیما و تلویزیونهای اینترنتی هستیم تا از ایجاد ترحم و دلخوری برای معلولان جلوگیری کنیم.

وی ضمن اشاره به اسیب کودکان معلول جسمی- حرکتی در مدارس استثنایی به دلیل عدم مناسب سازی، گفت: به همین دلیل فرهنگ سازی را در مدارس غیر انتفاعی اغاز نموده‌ایم. همچنین با نشر « آی قصه » داستان نویسی درخصوص کودکان و افراد معلول را پیش می بریم.

میناسیان افزود: برای الگو سازی سفیر توانمندی تعریف نمودیم تا معلولین موفق در عرصه های مختلف را معرفی نماییم. به همین منظور مسابقات ماراتون با ویلچر را برای اولین بار در ایران و همچنین مسابقات اتومبیلرانی معلولین برگزار کردیم و پیگیر و مطالبه‌گر سامانه حمل و نقل هستیم. همچنین با مدارس غیر انتفاعی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم امکان تحصیل دانش اموزان معلول در کنار افراد عادی جهت عادی سازی فراهم شود.

 

لزوم انتصاب معلولان در رده های مدیریتی شهرداری

آقای قرائتی  نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه برای مناسب سازی باید ذهن ها را شست، گفت: درمسئولین شهرداری هیچ فرد معلولی دیده نمیشود بنابراین نیاز است تا در مسئولین شهرداری افراد معلول حضور داشته باشند.

تجربه نگاری راهی برای تلنگر به مسئولان

سینا رحیم پور سردبیر شرق آنلاین نیز با اشاره به بخش ویژه معلولان در این رسانه گفت: تلاش می کنیم اخبار معلولین باز نشر شود تا ضمن تهیه یک بانک اطلاعاتی از خواسته ها و مطالبات معلولین، پیگیر مسائل اموزشی از جمله برخورد با یک فرد نابینا، مطالبه گری نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: تجربه نگاری خود یکی از راههایی است که با نشر ان می توان به مسئولین تلنگری زد مثل تجربه اقای بهار که باعث شد شهر یزد شهر دوستدار معلولین شود بنابراین اینگونه اتفاق ها باید تبدیل به جریان مستمر شود.

وی با اشاره به کمبود خبرنگار تخصصی در این حوزه گفت:ما از پتانسیل دوستان در تجربه نگاری و تهیه پادکست, خبر وتولید محتوا استقبال می کنیم. البته متاسفانه گاهی سیاست نیز بر این موضوع سایه می اندازد.

پذیرش دیگری باید در زیست ما اتفاق بیفتد

امین شول سردبیر روزنامه پیام ما نیز در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه همه واقعیت مناسب سازی را نمی‌دانیم.گفت: باید نشستی با شهر سازان باشد در کمیته مناسب سازی فرد معلول هست ولی کار پیش نمی‌رود. بنابراین باید مدیر فنی شهرداری یک منطقه دعوت و بررسی شود تا بدانیم چرا کار پیش نمی رود.

همچنین میتوان با یکی از هیئت مدیره های بانک ها به تفاهم رسید تا یک بانک به صورت پایلوت و برای مسئولیت اجتماعی خود مناسب سازی را حداقل در بانک های خود شروع کند و آن بانک را به عنوان بانک دوستدار معلولان معرفی کنیم.

وی در پایان گفت: پذیرش دیگری با جلسه و اموزش مستقیم صورت نمی گیرد و باید در زیست ما اتفاق بیفتد مثل صحبت با ناشران مطرح خصوصا در حوزه کودکان و قصه نویسی.

لزوم تغییر نگاه صدا و سیما به معلولان

یوسف اصلانی مدیرعامل موسسه بهشت امام رضا نیز در ادامه گفت: حق کودکانی که فلت هستند هرگز دیده نمی شود. حق کودکی که از تولد سی سانت است و تا 150 سانتی در روی تخت است از جنگل، خیابان، پارک، اتوبوس، مترو و حتی حرم زیبای امام رضا( ع ) از امکاناتی که همه مردم ایران استفاده می‌کنند چقدر است؟ متاسفانه مطالبه گری درست صورت نگرفته و کمکها در حد دریافت کالا وکمک های اقتصادی بوده است.

وی تاکید کرد: اگر همواره معلولین را موفق نشان دهیم در واقع این راهم گفته ایم که مشکلی نیست باید هر دو را نشان دهیم . برنامه های صدا و سیما درخصوص معلولان متاسفانه فقط تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است، نگاه صدا و سیما باید از حالت برنامه های ماه عسلی خارج شود. همچنین نیاز است که انجمن خیرین مناسب سازی و معلولین مانند انجمن خیرین مدرسه ساز  تشکیل شود.

خانم مهدیان خیر مدرسه ساز نیز در ادامه این نشست گفت: باید از امکانات تلویزیون برای این امر بهره گرفت و از پتانسیل و تجربیات پزشکان مسابقات پارالمپیک استفاده نمود وخیرین برای در اختیار قرار دادن پرستار برای خانواده ها یاری گرفت.

اقای افشار دیگر خیر مدرسه ساز حاضر در این نشست نیز گفت: درطی 33 سال کار در جامعه خیرین تاکنون چنین جلسه ای را تجربه نکرده بودم و جامعه ما از معلولین شناخت ندارند و تنها به کمک مادی بسنده می کنند.

 

استعدادهای درخشان در معلولان بسیار است

در ادامه شادی امینی یکی از افراد دارای معلولیت حاضر در جلسه گفت: من ابتدا سالم و مترجم زبان ترکی استانبولی بودم و براثر مشکلی روی ویلچر نشستم با این اتفاق متوجه شدم که دوستان من چقدر مشکل دارند و چه قدر استعدادهای درخشان در انها وجود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: استاندارد سازی باید در همه جا اتفاق بیفتد، همچنین نگاه مردم به معلولین یک مسئله مهم است که باید با فرهنگسازی اصلاح شود.

برای درک مشکلات معلولان بر روی ویلچر بنشینید

در ادامه شایسته مصباحی از دیگر حاضران در این جلسه نیز گفت: در اثر بیماری ام اس و شوک ناشی از فوت پدرم دچار معلولیت شدم، به نظرم باید کمپین « همه روی ویلچر بنشینند» در روز جهانی معلولین راه اندازی شود تا بفهم اند ما چه مشکلاتی داریم.

در واقع جامعه معلول است

سپس رها یوری با بیان اینکه مشکل عدم درک معلولین از طرف مسئولین است، گفت: حتی مناسب سازی صورت گرفته نیز قابل استفاده نیست، بسیاری از رمپ‌های شهری مناسب باربری است تا حرکت ویلچر روی ان. در واقع جامعه معلول است برای استفاده ساده از عابر بانک ها نیز مشکل داریم بنابراین باید از اصلاح عابر بانکها و حمل ونقل اغاز نمود.

قابل استفاده نبودن رمپهای ایجاد شده در سطح شهر توسط شهرداری، نمایشی بودن و عدم تخصصی بودن مناسب سازی شهرداری از مواردی بود که باران دیگر حاضر در جلسه به آن اشاره کرد.

شهرداری باید مناسب سازی را از ساختمانها شروع کند

یاسین در ادامه گفت: شهرداری باید مناسب سازی را از ساختمانها شروع کند و نباید به مدارس و ساختمانهایی که شروط مناسب سازی را در نظر نمیگیرند مجوز بدهد. من از جمله کسانی بودم که در مدرسه خیلی تنهایی و رنج داشتم. تبعیض در صدا وسیما هست مسابقات افراد عادی را به ان می پردازند از زندگی انها فیلم می سازند ولی سهم مسابقات معلولین در صدا و سیما خیلی کم است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *