نگاه نادرست وزیر آموزش و پرورش

نگاه نادرست وزیر آموزش و پرورش

در همین رابطه محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی و کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «صبح نو» می‌گوید: «نگاه وزیر آموزش و پرورش در این خصوص نگاه خطرناکی است، اینکه وزیر آموزش و پرورش یک کشور این جمله را بیان می‌کند آن هم در فضایی که بسیاری از کشورها که حتی ادعای لیبرالی دارند که می‌توان از آمریکا نام برد و با تمام انرژی که بخش‌های طرفدار خصوصی‌سازی در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش پیاده می‌کنند؛ اما همچنان نتوانسته‌اند بیش از ۶ درصد آموزش و پرورش آمریکا را پولی کنند، باید گفت متأسفانه واگذاری بخش آموزش به بخش خصوصی در ایران در دوره‌هایی خیلی گسترده شده است.»
وی می‌افزاید: «به‌طور رسمی در حال حاضر ۱۵-۱۶ درصد مدارس، غیردولتی (پولی) هستند که فقط شامل مدارس غیرانتفاعی نمی‌شوند، بلکه حتی مدارس سمپاد پولی و مدارس هیأت امنا نیمه‌پولی هستند، حتی در بخش دولتی شاید انگشت‌شمار مدارسی باشند که پولی را از خانواده‌ها دریافت نکنند و برخی مدارس عادی دولتی هم از خانواده‌ها تقاضای پول می‌کنند.»

قانون اساسی چه می‌گوید؟
نیک‌نژاد با انتقاد از جمله وزیر آموزش و پرورش تأکید می‌کند: «در مجموع بیان این جمله از طرف وزیر آموزش و پرورش کشوری که دولت آن مدعی محرومیت‌زدایی است واقعا بعید و غیرقابل باور بود. اگر این صحبت از زبان وزیر دولت روحانی شنیده می‌شد تا این‌اندازه عجیب به نظر نمی‌آمد؛ اما اینکه این دولت برخلاف شعارهایش در زمینه خصوصی‌سازی آموزش پیش می‌رود و به شکل آشکار و پنهان عمل می‌کند، جای پرسش دارد. اینکه وزیر آموزش و پرورش حتی بنا به گفتار مقام‌های ارشد نظام وقتی با این پرسش که چرا مدارس غیرانتفاعی امکانات بیشتری فراهم می‌کنند، پاسخ می‌دهد وقتی می‌خواهید ماشین مدل بالا سوار شوید، باید پول بیشتری پرداخت کنید، سنگین است. مقایسه آموزش که یک امر انسانی اخلاقی و روند پذیرفته شده در خیر عمومی است با ماشین مدل بالا و این جمله معروف و عامی اقتصاد بازار که هر چقدر پول بدهی، آش می‌خوری از یک طرف مایه تأسف و نگرانی است و از طرفی خطرناک‌بودن این فکر را بر چیرگی بر آموزش و پرورش نشان می‌دهد.»

استیضاح وزیر؟
وی با بیان اینکه آموزش رایگان در قانون اساسی کشور آمده است، ادامه می‌دهد: «به‌هرحال شاخصه‌هایی در آموزش رایگان و کیفی داریم، عدالت داریم که بهترین شکل ممکن‌ آن در قانون اساسی بازتاب پیدا کرده و تا‌به‌حال غیررسمی دور زده می‌شد؛ اما حالا به شکل آشکاری مورد هجوم و هجمه قرار گرفته و وزیر آموزش و پرورشِ ساختارِ آموزشی، این‌جمله را می‌گوید. اینکه در اقتصاد مبتنی بر بازار مانند آمریکا همچنان ۶ درصد مدارس خصوصی حساب می‌شوند، برآمده از حساسیت موضوع است. تقریبا به لحاظ تاریخی و گستردگی و اثرگذاری، آمریکا به لحاظ اقتصادی لیبرالیستی‌ترین کشور است و تا اندازه‌ای خشن‌ترین نوع لیبرالیسم را دارد. سطح فقر را در این کشور خیلی بالاتر از کشورهای اروپایی و حتی آسیایی می‌بینیم؛ اما حتی همین کشور که مبتنی بر اقتصاد بازار است و چارچوب‌ها و گرایش‌های نئولیبرالیستی دارد، هنوز ۶ درصد مدارسش خصوصی هستند، ولی وقتی در جمهوری اسلامی که همچنان بخشی‌هایی از مقامات ارشد، شعارهای عدالت‌طلبانه می‌دهند، وزیری این حرف را بزند، طبیعتا برای مردم سنگین تمام می‌شود و نه فقط برای مردم، بلکه اعتراض چند تن از نمایندگان مجلس و کلیدخوردن استیضاح وزیر را می‌شنویم.»

محروم‌بودن بخش زیادی از جامعه از آموزش باکیفیت
نیک‌نژاد با اشاره به کشورهای موفق در زمینه آموزش رایگان، تصریح می‌کند: «نگرشی وجود دارد که آموزش مانند درمان از وظایف ذاتی دولت‌ها است. این دعوا هم دعوای جهانی است که آیا دولت باید آموزش رایگان برای همه فراهم کند یا نه؟ برخی کشورها این مشکلات را حل کرده‌اند و با این کار که آموزش و درمان جزو وظایف اصلی دولت‌های مدرن است، کنار آمده‌اند.
در کشوری مانند فنلاند حتی تهیه نوشت‌افزار و خرید کتاب تحت نظارت دولت است و دولت‌ها برای آن هزینه می‌کنند و تا پایان دوره فوق‌لیسانس، آموزش رایگان است. به بیان بهتر سویه‌های عدالت‌طلبانه در قانون این کشور وجود دارد و این موارد را پذیرفته‌اند و برای آموزش عدالت‌محور بسیار هزینه می‌کنند. حالا این را با شعارهای عدالت‌محور کشورمان مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم در جایگاه نگران‌کننده‌ای قرار داریم و تقریبا دیگر آموزش و پرورش رایگان در کشورمان نداریم. آمارهای کنکور و رتبه‌های برتر کاملا به شکل آشکارا تبعات آموزش خصوصی را نشان می‌دهد و آموزش در کشور ما طبقاتی شده است و الان فقط بچه پولدارها می‌توانند آموزش با کیفیت ببینند و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آموزش با کیفیت محروم می‌شوند.»

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *