دومین همایش «فقر و نابرابری آموزشی» برگزارمی‌شود

دومین همایش «فقر و نابرابری آموزشی» برگزارمی‌شود

همایش فقر و نابرابری آموزشی با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه کودکان در نظام آموزشی کشور در تاریخ 24 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد

به گزارش دبیرخانه مقابله با فقر و نابرابری آموزشی، هدف از این همایش آغاز یک پویش مردمی برای تحقق اهداف دعوت از خیرین مدرسه ساز برای مناسب سازی مدارس عادی، اصلاح مقررات مربوط به آموزش کودکان استثنائی، حضور بیشتر افراد با نیازهای ویژه در جامعه، افزایش کمی و  کیفی آموزش کودکان با نیازهای ویژه و افزایش حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس فراگیر است.

افزایش برنامه‌های فرهنگی رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما در مورد مسائل کودکان با نیازهای ویژه  فقر و نابرابری آموزشی یکی از مسائل اصلی اقتصادی و اجتماعی ایران است. در این راستا، جمعی از صاحب‌نظران و انجمن‌های علمی درصدد برآمدند تا در حوزه فقر و نابرابری آموزشی همایشی را برگزار کنند. تقویت گفتمان اجتماعی نیروهای اجتماعی فعال در حوزه فقر و نابرابری آموزشی در راستای کمک به سیاست‌گذاری آموزشی کشور و ایجاد تعامل میان دولت و صاحب‌نظران و نهادهای مرتبط در راستای رفع عوامل ایجاد فقر و نابرابری در نظام آموزشی کشور، از اهداف اصلی این همایش بیان شده است.

مدارس فراگیر و مناسب‌سازی کالبدی و فرهنگی از محورهای اصلی این همایش است. همچنین در این همایش به چالش‌های نظام آموزشی کشور، تجارب سمن‌ها در حوزه  مدرسه‌یاری  در دو پنل تخصصی با حضور کارشناسان، محققان و پژوهشگران پرداخته خواهد شد.

 

ضرورت همایش «فرصت برابر برای همه کودکان»

بر اساس برآوردهای رسمی در ایران 3 درصد دانش آموزان در گروه کودکان با نیازهای ویژه (کودکان استثنایی)جای می‌گیرند. با توجه به این‌که در سال جاری تعداد دانش آموزان کشور 15 میلیون و 800 هزار نفر است بنابراین حدود 500 هزار کودک در سنین مدرسه از گروه کودکان استثنائی هستند.

­  تعداد دانش آموزان حاضر در مدارس استثنائی بیش از 80 هزار نفر و در مدارس فراگیر 23 هزار کودک است. مدارس  فراگیر  مدارسی هستند که اکثر دانش آموزان آن عادی هستند اما کودکان با نیازهای ویژه نیز در آن مدرسه حضور دارند و مدرسه  برای حضور این کودکان مناسب‌سازی کالبدی و فرهنگی _ آموزشی شده است.

 

به لحاظ امور تربیتی و اقتصاد آموزش‌وپرورش مدارس فراگیر بر مدارس استثنائی ترجیح دارند. زیرا :

مدرسه فراگیر به لحاظ اقتصادی به‌صرفه است. به‌طور متوسط در هر مدرسه استثنائی 50 کودک تحصیل می‌کند که هزینه سنگینی برای آموزش‌وپرورش دارد و گسترش آن پرهزینه است.

در کشور بیش از 105 هزار مدرسه عادی و 1800 مدرسه استثنائی وجود دارد. بدین ترتیب کودکان با نیازهای ویژه دسترسی کافی به مدارس استثنائی ندارند.

حضور کودکان با نیازهای ویژه در مدارس فراگیر موجب برابری فرصت، شادابی و اعتمادبه‌نفس آنان می‌گردد و برای کودکان عادی نیز  موجب تقویت حس نوع‌دوستی و مسئولیت‌پذیری می‌شود. 

آموزش کودکان با نیازهای ویژه از مقدمات حضور فعال معلولین در جامعه است و موجب کاهش هزینه‌های زندگی این افراد در طول عمر و اقتصاد کشور می‌شود.

لازم به ذکر است که انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، سازمان بهزیستی کشور، دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مشارکت‌کنندگان این همایش خواهند بود.

این همایش در روز دوشنبه 24 مهرماه سال جاری از ساعت 14 الی 19 در ساختمان جامعه خیرین مدرسه‌ساز واقع در خیابان شریعتی، بعد از پل صدر، خیابان میرزاپور، پلاک 38، برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این همایش به‌صورت مجازی از طریق لینک اقدام نمایند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *