۸۵ درصد از دانش‌آموزان تأثیر قطعی معدل در کنکور را ناعادلانه می‌دانند!

۸۵ درصد از دانش‌آموزان تأثیر قطعی معدل در کنکور را ناعادلانه می‌دانند!

اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی طی گزارشی نتایج نظرسنجی گسترده‌ای را در مهرماه 1403 منتشر کرد که در آن نگرش‌های دانش‌آموزان، والدین، معلمان و کادر اجرایی درباره تأثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور سراسری بررسی شده است. این نظرسنجی پس از اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تأثیر 60 درصدی معدل در کنکور، انجام شد و بیش از 6118 نفر از سراسر کشور در آن شرکت کردند.

 مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بر اساس ماده 3 این مصوبه، سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

امتحانات نهایی در سال 1401 و 1402 بر اساس این مصوبه اجرا شد. بنا بر اظهارات اعضای شورای انقلاب فرهنگی، «مصوبه کنکوری شورا مبنی بر تأثیر قطعی معدل در کنکور» سبب افزایش عدالت آموزشی شده است.

اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی در آغاز مهرماه، مصاحبه‌های فراوانی با افراد مختلفی که متأثر از این مصوبه بودند انجام داد. اندیشکده پس از انتشار نتایج آزمون کنکور و دریافت کارنامه، نظرسنجی حاضر را انجام داده و در آن تلاش نمود تا دریابد آیا این مصوبه موجب افزایش عدالت آموزشی گردیده و هدف اجرای این مصوبه محقق شده است؟

 از 5 مهر تا 15 مهر در فاصله ده روز ۶۱۱۸ نفر از کل استان‌های کشور شرکت کردند. پاسخ‌دهندگان شامل دانش‌آموزان، داوطلبان پشت کنکور، والدین دانش‌آموزان، داوطلبان و کادر آموزشی و اداری مدارس می‌باشند. در این بین 61.3% را زنان و 38.7% مردان پاسخ داده‌اند. حدود 48 درصد ساکنین مراکز استان‌ها و 39 درصد شهر غیر از مرکز استان و 13 درصد ساکنین روستاها بودند. حدود 45 درصد پاسخ‌دهندگان داوطلبان پشت کنکوری هستند و پس از آن دانش‌آموزان پایه دوازدهم با 30.8% قرار دارند. دانش‌آموزان پایه یازدهم و دهم  21.2% پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌دهند؛ و این نشان می‌دهد که این مصوبه بیشترین تأثیر را بر زندگی داوطلبان پشت کنکوری داشته است.

پس از بررسی ویژگی شناختی پاسخ‌دهندگان به سؤال مستقیم «تأثیر قطعی معدل بر افزایش عدالت آموزشی» پرداختیم.

طبق نتایج این نظرسنجی، 85 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که این مصوبه به افزایش عدالت آموزشی کمکی نکرده است. علاوه بر این، 92 درصد از دانش‌آموزان بیان کردند که سؤالات امتحانات نهایی بسیار دشوار بوده و محتوای کلاس‌های درس با سؤالات امتحانات نهایی تطابق کافی نداشته است.

همچنین، 83 درصد از دانش‌آموزان اعلام کردند که نمراتشان در دروس عمومی و اختصاصی کمتر از انتظارشان بوده است. این موضوع موجب ناامیدی و کاهش انگیزه دانش‌آموزان، خصوصاً در مناطق محروم شده و آن‌ها را به سمت رشته‌های علوم انسانی سوق داده است.

در نتیجه، نابرابری در توزیع رشته‌ها به یکی از مشکلات کلیدی تبدیل شده است که 50 درصد از پاسخ‌دهندگان به آن اشاره کرده‌اند. مشکلات دیگری همچون استرس شدید دانش‌آموزان به دلیل تأثیر سه‌ساله معدل در کنکور و دشواری‌های مالی برای دانش‌آموزان روستایی جهت شرکت در آزمون‌های نهایی نیز از جمله موارد برجسته این نظرسنجی است.

اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی در این گزارش به مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای که اجرای این مصوبه برای دانش‌آموزان و معلمان به وجود آورده، اشاره کرده و لزوم بازنگری در سیاست‌های آموزشی را مطرح می‌کند.

 

 

 

دانلود اینفوگرافی info

دانلود خلاصه گزارش نظرسنجی

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *