مجلس اجازه دهد که دولت برای جریان آینده سوادآموزی کشور لایحه بیاورد/ ایران رتبه نخست را در میزان سواد زنان دارد

مجلس اجازه دهد که دولت برای جریان آینده سوادآموزی کشور لایحه بیاورد/ ایران رتبه نخست را در میزان سواد زنان دارد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: برطبق مصوبه اخیر قرار است که مأموریت های نهضت سوادآموزی بدون توسعه معاونت آموزش ابتدایی به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شود. شورای عالی آموزش‌وپرورش در سال 93 به نهضت سوادآموزی اجازه داده است که مشکل کمبود نیرویش را با برون‌سپاری حل کند. با این ادغام، نیروهای اداری نهضت، نیروی وزارت آموزش و پرورش خواهند شد.

به گزارش مشق ما، یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش ضمن حضو در برنامه پرسشگر در خصوص محور برنامه، سواد آموزی بزرگسالان، گفت: هدف‌گذاری ما برای نهضت سوادآموزی، 6 تا 49 سال است. تحقیقی را دیدم که به ازای هر 10 درصد افزایش سوادآموزی، تولید ناخالص داخلی (GDP) به میزان 2 درصد رشد پیدا می‌کند. این مربوط به شاخص اقتصادی است. اما شاخص‌های توسعه انسانی مانند اشتغال نیز به همین نحو است.

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال 95، حدود 8 میلیون و 795 هزار نفر بی‌سواد در کشور داریم. این رقم در سال 1355 حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر بوده است. به نظر می‌رسد که برای سال 1402، آمار بی‌سوادی همان تعداد سال 95 است. این تعداد بی‌سواد مطلق هستند. یعنی خواندن و نوشتن هم بلد نیستند. بنابراین حدود 9 میلیون نفر از 6 سالگی تا پایان عمر افراد، بی‌سواد مطلق در کشور داریم.

نوری تشریح کرد: به طور کلی چهار مرحله سواد داریم. در مرحله اول، بلد بودن خواندن و نوشتن، در مرحله دوم، کار با رایانه و یک زبان خارجی به آن افزوده می‌شود، در مرحله سوم، 12 سواد پایه مانند: سواد عاطفی، سواد ارتباطی، مالی، رسانه‌ای، تربیتی، سلامت و … به آن اضافه شد و در چهارمین مرحله نیز باید از دانسته‌های خود، تغییری در زندگی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در سطوح سواد نیز چهار سطح سواد داریم: بی‌سوادی مطلق، سواد اسمی(سوادی که دانشی در حافظه کوتاه‌مدت باشد و پس از آن نیز از بین برود)، سواد عملکردی و سواد چندبعدی به این معنی که مسئولیت اجتماعی از این سواد برخیزد. یعنی با این دانش بتوان جامعه‌ای را نجات داد.

وزیر سابق آموزش و پرورش در خصوص سوادآموزی پیش از انقلاب، نیز گفت: در آن زمان برای سواد آموزی پنج سازمان ایجاد شد، اول سازمان تعلیمات اکابر که از 1315 تا 1320 بوده است، دوم، سازمان آموزش سالمندان بین سال‌های 1332 تا 1335 ، سپس سازمان آموزش بزرگسالان از سال 1335 تا 1343 و بعد از 43 تا 55 کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی بوده، سپس سازمان جهاد ملی سوادآموزی شد. این سازمان از 1355 تا انقلاب ادامه داشت.

نوری افزود: در سال 1357، حضرت امام نهضت سوادآموزی را اعلام کردند و در سال 1358، شورای عالی انقلاب، نهضت سوادآموزی ابلاغ شد و در سال 1363، مجلس اساسنامه نهضت سوادآموزی را به تصویب رساند. نضهت سوادآموزی حدود 25 میلیون نفر را اعم از بی‌سوادان مطلق، بازآموزی، تعمیق سواد، پایه‌های تکمیلی و … گرد آورد و از این تعداد حدود 20 میلیون نفر قبول شدند و مدرک گرفتند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به درصد باسوادی دانش‌آموزان دوره ابتدایی گفت: این میزان 98.6 درصد است. در دوره ابتدایی 160 هزار و 373 نفر جذب نشده داریم. این افراد شناسایی شده‌اند. این مربوط به دوره ابتدایی است که حدود 9 میلیون نفر از 16 میلیون دانش‌آموز را تشکیل می‌دهند. دوره متوسطه هم به همین نحو. در آموزش و پرورش بر اساس آخرین اطلاعات، 970 هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم که با اقداماتی که انجام شده، 150 هزار نفر از این تعداد کم شده است. آنجایی که آمار نداریم، خارج از مجموعه آموزش و پرورش است که از حدود 18 سالگی تا سن امید به زندگی(حدود 74 سال) وجود دارد. سرشماری‌ها بر اساس خوداظهاری است و فعلاً مبنای آمار ما هستند.

وی افزود: در کشور آمار باسوادی تا 49 سال 97 درصد است اما در کل، یعنی تا پایان زندگی، در سال 2021، 89 درصد است. در حالی که میانگین جهانی 87 درصد و آمار باسوادی در خاورمیانه و شمال آفریقا، 80 درصد است. میانگین باسوادی کشورهای عربی نیز، 74 درصد است. اما بر اساس گزارش یونسکو در خصوص سواد زنان، ایران رتبه نخست را در میان کشورها داراست.

 

ادغام نهضت سوادآموزی و آموزش ابتدایی

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه این برنامه گفت: به دلیل گسترش دامنه فعالیت‌های نهضت پیشنهاد شد که نهضت سوادآموزی و آموزش ابتدایی ادغام شوند. تا به این طریق به دورترین روستاها نیز کمک‌رسانی شود و نهضت از این بوروکراسی‌ای که دچارش هست، خلاص شود. از این به بعد روسای آموزش و پروش استان‌ها، اختیارات مالی و اداری دارند حتی به روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق هم اختیارات مالی و اداری داده‌ایم.

 

استفاده از نیروهای نهضت در اداره کل معاونت آموزش ابتدایی

محمد مهدی زاهدی، وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز ضمن حضور در این برنامه در خصوص تلفیق نهضت سوادآموزی با آموزش ابتدایی، گفت: به این منظور نیاز است که یک واحد و اداره کل در کنار معاونت آموزش ابتدایی ایجاد شود. بنابراین قرار است از خود نیروهای نهضت استفاده شود. قرار نیست که نیروی جدید تمهید شود.

 

نیروهای اداری نهضت سواد آموزی، نیروی وزارت آموزش و پرورش می‌شوند

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: برطبق مصوبه اخیر قرار است که مأموریت های نهضت سوادآموزی بدون توسعه معاونت آموزش ابتدایی به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شود. شورای عالی آموزش‌وپرورش در سال 93 به نهضت سوادآموزی اجازه داده است که مشکل کمبود نیرویش را با برون‌سپاری حل کند. با این ادغام، نیروهای اداری نهضت، نیروی وزارت آموزش و پرورش خواهند شد. نیروهای غیررسمی نیز تعیین تکلیف می‌شوند. اکنون آموزش و پرورش خودش مشکل نیروی انسانی دارد، با این وصف چگونه می‌خواهد به نهضت نیرو دهد؟ پیشنهاد من این است که مجلس محترم اجازه دهد که دولت برای جریان آینده سوادآموزی کشور لایحه بیاورد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *